Tilbakeblikk konferanser


Sløyden i endring – 35 år med NordFo 1985-2020. 

Tilbakeblikk på konferansetema, arrangører, forelesere og publikasjoner:


NordFo konferanser fra 1985-2019

Registrert av Jostein Sandven


Sted, årstall og medarrangør

Konferansenes tema, agenda, organisering

Key note speaker & Key note

Konferanse nr. 1

Åbo Akademi, Vasa/Maxmo 1985

Linnéa Lindfors innkaller ledere for de største sløydlærerutdanningsinstitusjonene i Norden.

Agenda: Forskning i textillärarutbildning

Samtaler om den nordiske sløyden


 

Konferanse nr. 2

Statens lærerskole i Forming, Oslo &

Telemark lærerskole, Formingslærerskolen, Notodden

Kilde/publikasjon:

Melbye, E. & R.-H. Koch (1988) Forskning innen formingslærerutdanningen. Rapport fra nordisk konferanse 4-7.sept. 1988

SLFO & Telemark lærerhøgskole, Formingslærerskolen, Notodden

Forsking innen formingslærer-utdanningen

Agenda:

Forming og forskning

Sløjd som vetenskap

Sløydprosessen

Metoder for forskning i og gjennom skapende prosesser

Sløydprosessen som didaktisk forskningsområde

Målsetning om å utvikle et felles nordisk prosjekt og organisasjonsform

Christian Norberg-Schulz, Arkitekthøgskolen i Oslo: De tre forståelseformer: Teori, praksis, poesi

Randi Helene Koch og Arne Jon Jutrem: Fire hovedfagsoppgaver fra Statens lærerskole i forming  Oslo. Kommentar til en utstilling

Åsmund Lønning Strømnes, Universitetet i Oslo: Forming og forskning

Bjørg Midtgård: Forskningskvalifisering i hovedfagsstudiet

Ingvar Sundvor, Telemark Lærerhøgskole Formingslærerskolen: Forskningskvalifisering i hovedfagsstudiet i forming

Pirkko Anttila, Helsingfors Universitet: Sløjd som vetenskap

Åse Tønnesson: Gule plantefarger

Cathrine Hansen, Statens lærerskole i forming  Oslo.: Stillhet og lys. Rapport fra en billedutvikling

Ingeborg Gimbel: Cand. Pæd. Studier i forming, håndarbejde og sløjd ved Danmark Lærerhøjskole

Minna Kragelund: Plan for cand.pæd. – studiet ved Danmarks Lærerhøjskole

Ella Melbye & Else Marie Halvorsen, Telemark Lærerhøgskole Formingslærerskolen: Utstilling av hovedfagsoppgaver i forming ved Telemark Lærerhøgskole Formingslærerskolen. Orienteringer

Marit Bjorland, Telemark Lærerhøgskole Formingslærerskolen: Prosjekt INNTRYKK OG UTTRYKK. Et Fou-arbeid knyttet til formidling av kunst og formkultur i grunnskolen

Linnèa Lindfors, Åbo Akasemi: Slöjdprosessen som didaktisk forskningsfält

Astrid Karlsson: "Forskning" som forskningsanknytning vid Institutionen för huslig utbildning i Göteborg

Kristina Malmberg: Knypplingens sociala och kulturella historia. Inledningsskede till ett avhandlingsarbete

Plenum/grupper: Forskningsområder/oppgaver og metoder. Felles nordiske prosjekt og samarbeidsoppgaver. Gruppe- og fellesdrøftinger

Plenum/grupper: Framtidig organisasjonsform for nordisk samarbeid


Konferense nr. 3

Kerteminde, Danmark, 1989

Kilde: Lindfors, 1999, s. 22

 

Tema:

Forskning inden for lærerutdannelsen i praktisk-æstetiske fag

 

Mangler oversikt over forelesningstema

 

Konferanse nr. 4 

Gøteborg, 1991

Universitetet i Gøteborg

Hjärna händer. Jubileumskonferanse i forbindelse med 100 års textilslöjd.

Parallell NordFo-konferanse  hvor stadgarna ble fastsatt og Jan Sjögren, Linköping ble valgt til NordFo sin første president

Kilde/publikasjonLindfors, 1999, s. 22

Mangler oversikt over forelesningstema


Tema:

Forskning i slöjd

 

Konferanse nr. 5

Rauma. 1992

Åbo Universitet

Kilde: Lindfors, 1999, s. 22

 

Tema:

Slöjd i kontext

 

Mangler oversikt over forelesningstema

 

Konferanse nr. 6

Universitetet i Linköping, 1993

Ansvar: Sven G. Hartman, Harry Arvidsson og Jan Sjögren

Kilde:

Program:

Reflekterat Skapande. Nordisk forskar-symposium i Linköping 27-29. oktober 1993

Reflekterat Skapande

Agenda:

Metoder for å forske i det skapende – håndens arbeid

Pirko Antilla, Helsingfors Universitet: Hur forskar man kring kreative aktiviteter. Några erfarenheheter av slöjdvetenskaplig metodologi.

Else-Marie Halvorsen, Høgskolen i Telemark: FOU-arbeid i forming. Problemer og utfordringer

Mikael Alexandersson, Göteborg Universitet: Metoder för studier av reflekterat skapande

Bodil Svaboe, Høgskolen i Oslo: Data – stofftrykk. Kvalitetevurdering av mønster og flater for stofftrykk ved hjelp av datagrafikk

Edith B. Skjeggestad, Høgskolen i Oslo: Fra flate til form. Utttykksbærende klier utfra enkel klesformgivning med utgangspunkt i geometriske formene

Staffan Larsson: Kvalitetskriterier i kvalitativ forskning

Mogens Nielsen: Håndens arbejde. Den tredje vej til viden?

Linnea Lindfors, Åbo Akademi: Inriktningar och strategier i slöjdlärandet

Juhanni Peltonen, Åbo Universitet: Alternativa teorier för slöjdfostran

 

Konferanse nr. 7

Aalborg, 1994.

Aalborg Seminarium

Ansvarlig:

Bent Christiansen

Kilde/Publikasjon:

Christiansen, B (Ed.). På sporet af "Den tyste kundskab". En udfordring for de praktiske fag i skolen. Aalborg seminarium, 26-28. okober, 1994

 

På sporet af ´Den tyste kundskap´‒ en udfordring for de praktiske fag

Agenda:

Hvordan si noe om de praktiske fag i en vitenskapelig kontekst

Kunnskap - Danning

Jan Sjögren, Linköping Universitet: Att tala om det tysta …

Mogens Nielsen: Den tyste kundskab i idéhistorien.

Else-Marie Halvorsen, Høgskolen i Telemark: Den tause kunnskab i et formings-didaktisk perspektiv.

Linnea Lindfors, Åbo Akademi: Livskvalitet og Livskontroll

Konferanse nr. 8

Helsingfors, 1996

Helsingfors Universitet

Ansvarlige:

Pirita Seitamaa-Hakkarainen & Minna Uotila

Kilde/ publikasjon:

P. Seitamaa-Hakkarainen & M. Uotila (red.) Produkt, Fenomen, upplevelse. Forskning i slöjdpedagogikk och slöjdvetenskap B: 3/1997. Helsinkiå, University of Helsinki

Produkt, fenomen, upplevelse

Agenda:

Metode for å si noe om sløyd som kulturelt fenomen

Elliot W. Eisner, Stanford University: (1) A Qualitative Approach to Research on Artistic Phenomena, (2) Research on Arts and Crafts as Cultural Phenomena

Sven Hartman, Linköping universitet: Konservativt hantverk och progressiv pedagogikk

Juhanni Peltonen, Åbo Universitet: Multiteoretisk metodologi i slöjdforsking

Ulla Suojanen, Åbo Akademi: Slöjd som del av hållbar utveckling

Pirita Seitamaa-Hakkarainen, Helsingfors universitet: Revealing Design Thinking Through Protocol Data

Göran Ekman: Vägen till och genom ett konstnärligt utvecklingarbete

Ritva Koskennurmi-Sivonen: To speak of the unspoken: Tacit Knowledge and Participation in Its Interpretation

Konferanse nr. 9

Høgskolen i Telemark

Notodden 1977

Ansvarlige:

Ella Melbye, Kari Carlsen og Jostein Sandven

Kilde:

Program: Skolefaget kunst og håndverk. Fra visjon til prosjekt – fra kunnskap til opplæring

 

Skolefaget kunst og håndverk (slöjd). Fra vision til prosjekt ‒ fra kunnskap til opplæring

45 min. forelesninger. Ingen paper.

6 dagers konferanse.

De to siste dagene ble definert som etterutdanningskurs

Agenda:

Tema fra forskning i sløyd til innhold, læreplaner og barn som læreren møter i skolen i 1997

Kultur

Barns livsverden

Estetikk

Kunnskap

Læring gjennom kropp og det gjørende

Søken etter felles nordiske forskningsprosjekter

Presidievalg. Ny president Linea Lindfors

Linnea Lindfors, Åbo Akademi: Slöjdpedagogik som forskningsområde et metodologisk perspektiv

Jostein Sandven, Høgskolen i Telemark: Forming i natur –uteskole

Marlene Johansson, Universitetet i Gøteborg/ doktorand: Sociokulturell reproduktion och nyskapande i slöjdundervisning

Mia Porko & Christina Nygren-Landgärd, doktorand, Åbo Akademi: Slöjdpedagogisk medvetenhet som mål I lärarutbildningen

Steinar Kjosavik, doktorand, Høgskolen i Telemark: Formingsfagets idegrunnlag

Kajsa Borg, doktorand, Universitetet i Linköping: Slöjd i läroplanteoretisk perspektiv

Torbjørn Kvassbø, Gøteborg Universitet: Keramikk som erfaring og opplevelse

Mikkel Holmbäck, doktorand: Sløjd i lærerutdannelsen – et kundskapsteoretisk perspektiv

Pasi Kankare, doktorand: Tecknological Literacy: A View of Finnish Sloyd Practice

Juhanni Peltonen, Åbo Universitet: Slöjdkultur och slöjdpedagogikk – en vitenskapskapsteoretisk betraktelse

Ella Melbye, Høgskolen i Telemark: Hovedfagsoppgaver i forming

Hansjörg Hohr, NTNU: Form og opplevelse. Erkjennelsesmåter i estetisk aktivitet

Else-Marie Halvorsen, Høgskolen i Telemark: Kulturarvens ulike ansikt

Kari Carlsen, Høgskolen i Telemark: Læreplan for grunnskolen 1997. Kunst og håndverk- Kunnskaps-, lærings og undervisningssyn belyst gjennom skoleprosjekt

Randi-Helene Koch, Høgskolen i Oslo: Hvilke muligheter finnes for felles nordiske forskningsprosjekt innenfor fagfeltet kunst og håndverk/ sløyd?

Jan Sjögren, Universitetet i Linköping: Teknik – gjenomskinnlig eller svart låda? Att bruka, se och förstå – en fråga om kunnskap

Søren Nagbøl: Kropp – materiale – form

Jan Michl, Arkitekthøgskolen i Oslo: Doktorgradstudier innen det estetiske felt i Norge

De to siste dagene ble definert som etterutdanningskurs med følgende foredragsholdere + drøftingsmøter og gruppemøter

Otto Christensen, Høgskolen i Telemark: Smak og behag kan selvsagt diskuteres. Estetisk vurdering i et filosofisk perspektiv

Paula Fure, Høgskolen i Telemark: Estetisk erfaring og kunstopplevelse

Ingunn Bratteli Moen, Høgskolen i Telemark: Kunst og håndverk

Marit Bjorland, Høgskolen i Telemark: Stillhetens språk. Behov – intensjon – virkemidler

Arne Marius Samulesen, Høgskolen i Telemark: Formidling av kunst

Per Egil Mjaavatn, NTNU: Hvilke barn er det den nye læreplanen retter seg mot? Hvilke barn er det lærerutdannere i kunst og håndverk forbereder studentene på å møte?

Konferanse nr. 10

Esbjerg, 1998

Seminariet i Esbjerg

Ansvarlig:

Gert Broge

Publikasjon/ Kilde:

Porko, M. (Ed..) (1999). Sløjd i informationssamfundet – konflikt eller konsensus. Techne Serien B – Forskning i Slöjdpedagogik och Slöjdvetenskap. B: 6/1999.

 

Sløjd i informationssamfundet ‒ konflikt eller konsensus

Agenda:

Forskningsspørsmål

Entreprenørskap

Design/ prosess-produkt

Den estetiske dimensjon

Linnea Lindfors: NordFo i tiden – aktuella forsknings- och utveclingsaktiviteter

Seija Kojonkoski-Rännäli: Craft in an information society – To be or not to be.

Ulla Suojanen: Slöjdens möjligheter att stöda fostran till företagsamhet

Bolette Kremmer-Hansen: Den praktisk-musiske dimensjon og håndarbejde

Leena K, Kaukinen: Crafts Science Featuring the  essence of Textiles Clothing and Crafts Design studies

Leena K, Kaukinen: Dimensions of research reflected by master-thesis in Textiles Clothing and Crafts Design in Finnish universities between the years 1984-1995

Konferanse nr. 11

Rauma, april 1999

Publikasjon/Kilde:

Kukkonen, J. (Ed.) (1999). Design and technology. Techne B. 6/1999

 

Tema:

Design and Technology

 

Juhani Peltonen. New basic education act, strategies for developing teachership and Finish school sloyd in 1999

Howard G. Denton. Teaching a total design perspective: An example of the use of simulation in design and technology education in the United Kingdom

Diane E. Gyi. Ergonomics research methods and design

Leena Kaukinen. The structure of skills in textiles, clohting and crafts design processes

Marketta Luutonen. Rustic product as a conveyor of meaning

Ari Alamäki. The world-renowened educational sloyd at the turn of the 19th to 20th century

Jarkko Alajääski, Ari Alamäki,Juha Karppinen & Jyrki Suomala. The integration of science, technology and mathematics in the educational research in the next millennium

Jarkko Alajääski & Jyrki Suomala. Theoretical frameworks for estimating the impact of computer teaching

Jarkko Alajääski & Mervi Palviainen. Modern IT – based learning environment in primary school the case of TTSR

 

Konferanse nr. 12

Vasa, 1999

Åbo Akademi

Ansvarlige:

Christina Nygren Landsgärd

Ulla Suojanen

Kilde/ publikasjon:

U. Suojanen & M. Porko-Hudd (Eds.). World-Wide Sloyd. Techne, Forskning i slöjdpedagogikk och slöjdvetenskap B: 8/2000. Umeå, Umeå Universitet

 

Word-wide Sloyd ‒ an ideologi for future society

6 foredrag og 16 paper. Tendens til flere FOU- paper fra lærerutdannere.

Agenda:

Sløydens betydning for samfunnet

Nedsatt en utredningsgruppe om et felles forskningsprogram kalt: Word-Wide Sloyd.

Eller som prosjektet senere ble kalt: Den nordiske sløjd i et europeisk perspektiv. Et fælles nordisk forskningsprosjekt til belysning af sammenhængen mellem «nordisk kulturudvikling og den nordiske skoles indhold af praktisk-estetisk fag»

 Bent Christiansen, Christina Nygren-Landsgärds, Kajsa Borg og Jostein Sandven. Prosjektansvarlig: Linea Lindfors.

 

Linnea Lindfors, Åbo Akademi: Nordisk slöjdforskning

Linnea Lindfors, Åbo Akademi: NordFo inför det nya millenniet

Ulla Suojanen, Åbo Akademi: Slöjd och samhällsförändring

Agnes Nobel: Handen, lärandet och den mänskliga faktorn

Göran Ekman, Åbo Akademi: Konstnärligt utvecklingsarbete med arbetsnamnet: Slöjdting i rörelse

Lazaro Moreno Herrera, Åbo Akademi: International perspective on research in sloyd education. Issue for reflection

 

Konferanse nr. 13

Umeå, 2000

Umeå Universitet

Ansvalige: 

Britt-Marie Lindström & Ingegärd Eklöf

Kilde/ publikasjon:

B.-M. Lindström & I. Eklöf  (Eds.) Slöjd ‒ Kreativitet. Techne, Forskning i slöjdpedagogikk och slöjdvetenskap B: 9/2001. Umeå, Umeå Universitet

Agenda:

Slöjd ‒ Kreativitet

Krativitet i samfunnet

Kreativitet i skole-sløyden

Forskning og kreativitet

8 forelesninger og 11 paper

Presidievalg. Ny president: Jostein Sandven

Liisa Ängquist: Kreativitet, visioner och verklighet

Anders Marner, Umeå Universitet: Vetenskap och beprövad erfarenhet – kollisjon eller möte

Ulf Klaren, Konstfack: Den estetiska ytan – Om formell gestalt, analog abstraktion och logiskt expressiv symbolik

Gunvor Guttorm, Samisk Høgskole: Det muntlige som en del av en handling i duodji

Christina Nygren-Landsgärds, Åbo Akademi: Slöjdundervisning och kreativitet

Juhani Peltonen, Åbo Universitet: Premissen av sanningstänkande inom de fördjupade studierna i slöjdpedagogik

 

Konferanse nr. 14

Reykjavik, 2001

Universitet i Island/  Kennerahaskola Islands og Listahaskola Islands

Ansvarlige:

Gísli Þorsteinsson, Gudrun Helgadottir, Bolette Kremmer Hansen og Jostein Sandven

Kilde/ publikasjon:

J. Sandven (Ed.). Sløyden – idealet om et bra liv? Techne Forskning i slöjdpedagogikk och slöjdvetenskap B: 11/2002. Notodden, Høgskolen i Telemark

 

Sløyden ‒ idealet om et bra liv?

En av key note speakerne er hentet utenfor NordFo’s rekker

Agenda:

Det narrative, innovasjon og design, forskning i faget, kropp og læring, metacognisjon, danning

Ønske: Felles forskningsprogram på tvers av de nordiske grensene ut fra Word-Wide Sloyd programmet. Oppdeling i grupper som kunne tenke seg å samarbeide videre med prosjekter

Intensjon:

Steg

1: Forskningskurs, start 2003 Vasa/Umeå

2. Felles forskningsprosjekt. Underlag Konferansens innlegg og 26 artikler utgitt i Techne serien B:10/2001

Eila Lindfors, Åbo Universitet; Gisli Thorsteinsson, Iceland University of Education: Sloyd, Innovation and the Future

Else-Marie Halvorsen, Høgskolen i Telemark: Sløjd i et kulturbegrepslig perspektiv

Juhani Peltonen, Åbo Universitet: Sloyd research and Scientific Writing

Gudrun Helgadottir, Iceland University in the Arts Listahaskoli: Fagets mening i lærerens liv

Gunvor Guttorm, Samisk høgskole: Urfolks visuelle erfaring

Marianne Horsdal, Syd-Dansk Universitet: Livsfortællinger og læring

Kajsa Borg, Linköping Universitet: Slöjdämnet, indtryck – uttryck – avtryck

Jan Sjögren, Linköping Universitet: Kunnskapens pluralism – att benevna det osynliga

Kalle Virta, Åbo Universitet: Improving metacognition in sloyd education –Theoretical and methodological

Marte Gulliksen, Høgskolen i Telemark: Constructing a "Formbild"

Sissel Bro, Høgskolen i Telemark; Bolette Kramer Hansen, Frederiksberg Seminarium; Jostein Sandven, Høgskolen i Telemark: Kropp og læring

 

 

Konferanse nr. 15

København 2001

Frederiksberg Seminarium, Zahles Seminarium og Slöjdlærerskolen i København

Ansvarlige: Bolette Kremmer Hansen, Stig Pedersen, Bent Illum, Minna Kragelund og Jostein Sandven

Kilde/ publikasjon:

J. Sandven (Ed.). Fagkultur og kernefaglighed. Techne, Forskning i slöjdpedagogikk och slöjdvetenskap B: 12/2003. Notodden, Høgskolen i Telemark

Fagkultur og kernefaglighed

Agenda:

Kunst og Kulturformidlingsprosesser

Kjernefaglighet

Fagdidaktikk

Entreprenørskap

Forskning i fagfeltet

 

Ella Melbye: Det å forme sett som kunst og kulturformidlings- prosesser

Bent Illum: Processens dialog

Henrik Petersen: Fag – faglighed –kernefaglighed

Jan Sjögren: Skapandeprocessen – ett begrepp att diskutera

Else Marie Halvorsen: Den dobbelte didaktikk og sløjdopplæringen

Christina Nygren-Landsgärds: Företagsfostran och slöjdopplæringen

Lars Lindström, Kajsa Borg, Marlene Johansson och Viveca Lindberg: Kommunikasjon och lärande i slöjdpraktiker

Marte Gulliksen: Finnes det teoretiske drøftingstradisjoner innen mitt fagfelt?

Søren Nagbøl, Danmarks Pædagogiske Universitet: Arkitektur og opplevelser

Konferanse nr. 16

Kautokeino, 2003

Samisk Høgskole

Ansvarlige: Gunvor Guttorm og Jostein Sandven

Kilde/ publikasjon:

G. Guttorm og J. Sandven (Eds.). Sløyden, minoritetene, det flerkulturelle og et internasjonalt perspektiv. Techne Forskning i slöjdpedagogikk och slöjdvetenskap B: 13/2004. Notodden, Høgskolen i Telemark

Sløyden, minoritetene, det flerkulturelle og et internasjonalt perspektiv

Agenda:

Hvordan kan kulturell mangfold stimulere til læring og Hvordan tolke og vurdere gjenstander og sløjdprosesser i en postkolonial tid

Sløydteknologi

Gunvor Guttorm: Kunstner – verk og betrakter – kunsthistoriske grunnlagsproblemer og duodji i en postkolonial teoridanning

Else Marie Halvorsen: Kulturforståelse, kulturprosesser og identitet

Bent Illum: Håndværk som almen aktivitet for menneskelig eksistens

Nils Oskal: Nahppi og det sosiale rommet. Om samisk brukskunst og estetisk autonomi

Jostein Sandven: Vandring på samiske ferdselsårer som tema på Finmarksvidda

Lotte Jackobsen: Kulturel mangfoldighed og mulighed herfor

Juhani Peltonen: Reflections on technology and Sloyd technology

Kalle Virta: Metacognition , learning approaches and self-regulated learning

 

Konferanse nr. 17

Åbo/ Rauma, 2004

Abo Universitet (Turku)

Ansvarlige: Juhani Peltonen, Kalle Virta, Sampsa Kullas & Marja-Leena Pelkonen, Anja Kojola, Jaana Lepistö, Mika Metsärinne, Susanna Levaniemi, Tuula Malmelin

Kilde/ publikasjon:

The relationship of Nordic handicraft studies to product and technology. Research in Sloyd Education and Crafts Sciece B:14/2005. Rauma. University of Turku

Craft and Technology..

Agenda:

Den nordiske sløydens forhold til design og teknologi/

40 nordiske deltakere

Læring gjennom det gjørende og designprosesser i skolefaget sløyd med vekt på teknologi.

Ingen parallelle seksjoner

Juhani Peltonen: The Sloyd Subject and the New National Curriculum in Finland

Leena Kaukinen: Foccusing on the research of design elements

Mika Metsärinne: Gestalt phase in sloyd vision teaching and learning

Kalle Virta: Sloyd teacher self-directed learning and metacognitive regulation and web- based support

Miia Collanus: A Comparison of Web Lectures

Pirita Seitamaa-Hakkarainen, Kaiju Kangas & Kai Hakkarainen, Helsinki University: The Artifact Project: Knowledge building in a networked learning environment

Marlene Johansson: Konstruktion och kommunikation I slöjdverksamhet

Marte Gulliksen: Stolthet og fordom – noen betraktninger om begrepskamper i Kunst og håndverk

Jostein Sandven, Sverre Stokke og Trond Fredriksen: Teaching Sloyd in natural settings

Anders Marner: Ett designperspektiv på slöjden och ett kulturperspektiv på skolan

Marie Dbora Koch: Sange om teknologi

Siri Homlong: Det tetila språket – en smakfråga

Hanna Guttorm & Piia Jokela: Design and/or technology

Sara Hangøy: Ting, kropp og rum

Eila Lindfors: En teknologisk produkt i pedagogisk slöjd

Barbro Sjöberg: Skissboken – en genrebeskrivning

Seja Kojonkoski – Rännäli: Utgangspunkter i sloydens filosofi

 

Konferanse nr. 18

Umeå, 2006

Umeå Universitet/Åbo Akademi

Ansvarlige:

Kajsa Borg, Charlotte Grägg, Juha Hartvik, Mia Porko Hudd, Esko Mäkelä, Karl-Gunnar Rehn, Magnus Wink, Eva Skåreus

Kilde/Publikasjon:

Tradition in Transition, International Research Conference on Sloyd, Arts and Craft/Design. The first International Reseach Conference on sloyd, Arts and Crafts/Design 15-18 May.  Åbo Akademi University & Umeå University.

ISBN 91-7264-103-7

 

Tradition in Transition, International Research Conference on Sloyd, Arts and Craft/Design

110 deltakere fra 18 land. 46 paper

Agenda:

Læring

Muligheten for å møte konflikter når nye ideer utfordrer det tradisjonelle innen fagfeltet. Første internasjonale konferanse i NordFo regi

 

Mikael Alexandersson (Gøteborg Universitet): Learning through Interactions with Artefacts

Patrik Scheinin (Helsingfors Universitet): Problem solving and PISA-results

Lois Hetland. (Massachusetts College of Art, Havard Graduate School of Education): Develop Artistic Mind: The Studio Thinking Framework

Pasi Välimaa (Tekstil kunstner og designer): Searching for beauty and pleasure

Kari Uusikylä (Helsingfors Universitet): Creative Person and Creative Environment

Konferanse nr. 19

Helsingfors, 2008

Universitet i Helsingfors

Ansvarlige: Leena K. Kaukinen, Ana Nuutinen og Pirita Seitamaa-Hakkarainen

L. K. Kaukinen (Ed.) Proceedings of the crafticulation & education conference. Techne Forskning i slöjdpedagogikk och slöjdvetenskap A: 14/2009. Helsinki. University of Helsinki

Crafticulation & Education

Agenda:

Fokus på prosess og produkt I et vitenskapelig perspektiv både ut fra å designe og undervise i faget

7 key note

33 papers

Alle key note speakerne er kvinner

Sandra Alfoldy: Rebel Craft: Weaving Craft into the Academy

Pirko Anttilla, Helsingfors universitet: Expanded Concept of Knowledge in Reseach of Art and Craft Works

Ellen Dissanayake: Then and now. How our Species Past has Prerared Humans to Make and Respond to the Arts

Kajsa Borg, Umeå Universitet: Communication and learning in Soyd Practises  - a Research Project

Marte S. Gulliksen, Høgskolen i Telemark: Teaching Form Quality in Craft

Pirita Seitamaa-Hakkarainen, Helsingfors universitet: Craft Design Processes in Virtual Design  Studio

 

Konferanse nr. 20

Notodden, 2012

Høgskolen I Telemark

Ansvarlige:

Vitenskapelig komite:

Marte Gulliksen, Marlene Johansson, Mia Porko-Hudd, Bente Ytterstad, Eva Lutnes

Organiseringskomite:

Kirstine Riis, Liv Merete Nielsen, Jostein Sandven, Carl-Magnus Nystad, Tonje Brokke

Kilde: Book of abstracts. Marte . S. Gulliksen and Kirstine Riis (Eds.)

Making an international conference on materiality and knowledge

Publikasjon:

De tre temanumrene I tre vitenskapelige tidsskrift publisert I etterkant:

https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/issue/view/67

https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/700

https://materialthinking.org/volumes/volume-09

Niedderer, K. (2013). Explorative Materiality and Knowledge. The Role of Creative Exploration and Artefacts in Design Research. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk6(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.651

Nilsson, F. (2013). Knowledge in the Making. On Production and Communication of Knowledge in the Material Practices of Architecture. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk6(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.569

Groth, C., Mäkelä, M., & Seitamaa-Hakkarainen, P. (2013). Making sense. What can we learn from experts of tactile knowledge? In FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk6(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.656

 

Making – an international conference on Materiality and Knowledge

Agenda:

Making

Materiality

Knowledge

Paper with peer-response:59

Paper without peer-response:51

Seminar for MA students: 75

Participants/ Deltakere: 179

Utstillinger: 11

Publisering I tre ulike tidsskrifter:

Techne

FORMakademisk

Studies in Material Thinking

 

Forelesningene ble alle skrevet om til publiserte vitenskapelige artikler:

Kristina Niedderer:

https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/651 (konferansedag tema= Knowledge: The explorative materiality and knowledge)

Frederik Nilsson:

https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/569 (konferansedag tema= Materiality: The experienced materiality and the knowledge)

Pirita Seitamaa-Hakkarainen, Helsingfors Universitet

https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/656 og https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/702  (konferansedag tema= Making: The making materiality and the knowledge.)

 

De tre temanumrene I tre vitenskapelige tidsskrift publisert I etterkant:

https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/issue/view/67

https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/700

https://materialthinking.org/volumes/volume-09

 

Konferanse nr. 21

Rauma, 2016, Universitet i Abo

Ansvarlig: Eila Lindfors

Publikasjon:

FormAkademisk:

Gulliksen, M., S., Homlong, S., Letnes, M-A., Lepistö, J. & A. Randers-Pehrson (2018). Make it NOW! – Learning, Exploring and Understanding. Proceedings of a NordFo Symposium in Rauma, University of Turku. In FormAkademisk. Vol 11 Nr 2 (2018): Make it NOW! – Learning, Exploring and Understanding. Special issue.

 

Make it NOW! – Lärande, utforskande och förståelse.

Internationell slöjdforskningskonferens

Deltakerantall: 140 fra 11 land

90 papers

Agenda:

Discussions on craft, design and technology as an innovative combination of knowledge and skills related to eco-social values in altering the world according to human needs

 

Harri Ketamo, Åbo Universitet: Gamifying craft, design and technology learning

Minna Huotilainens, Uppsala Universitet: Why our brains love crafts 

Dr. Kimberly Sheridan, George Mason University, VA, USA: Learning in the Making

Jaana Lepistö, Åbo Universitet: Make the Future!

Eila Lindfors, Åbo Universitet: Innovation learning – a Path to the Future

Konferanse nr. 22

Gøteborg, 2019

Universitetet i Gøteborg

Ansvarlig:

Marléne Johansson

Kilde:

https://journals.openedition.org/educationdidactique/2204?lang=en

Vol 27 Nr 2 (2020): Make&Learn - NordFo konferens 2019

 

Make&Learn

Agenda:

Fire tema: (1) Hållbar  utveckling  &  Välbefinnande (2) Skola  &  Samhälle (3) Kultur & Framtid (4) Manuella & Digitala redskap

6 parallelle sesjoner

73 paper

ung. 150 pers

 

Presidievalg. Ny president: Brynjar Olafsson

Ingrid Carlgren, professor em. Stockholms universitet: From doing to knowing. Ways of doing as ways of knowing

Pete Moorhouse: The Value of Woodwork in Early Childhood Education – The Big Bang Research Project)

Jonatan Malm, slöjdare, hemslöjdskonsulent: Slöjdterapi – slöjdsamtal mellan människa och natur

 

 

Sted, årstall og medarrangør

Konferansenes tema, agenda, organisering

Key note speaker & Key note

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar