Sløyden i endring – 35 år med NordFo 1985-2020.
Tilbakeblikk på konferansetema, arrangører, forelesere og publikasjoner:
NordFo konferanser fra 1985-2019
Registrert av Jostein Sandven
Sted, årstall og medarrangør |
Konferansenes tema, agenda, organisering |
Key note
speaker & Key note |
|||
Konferanse nr. 1 Åbo Akademi, Vasa/Maxmo, 1985 |
Linnéa
Lindfors innkaller ledere for de største sløydlærerutdanningsinstitusjonene i
Norden. Agenda:
Forskning i textillärarutbildning Samtaler
om den nordiske sløyden |
|
|||
Konferanse nr. 2 Statens lærerskole i Forming, Oslo & Telemark lærerskole,
Formingslærerskolen, Notodden Kilde/publikasjon: Melbye, E. & R.-H. Koch (1988) Forskning
innen formingslærerutdanningen. Rapport fra nordisk konferanse 4-7.sept. 1988 SLFO & Telemark lærerhøgskole,
Formingslærerskolen, Notodden |
Forsking
innen formingslærer-utdanningen Agenda: Forming og
forskning Sløjd som vetenskap Sløydprosessen Metoder for
forskning i og gjennom skapende prosesser Sløydprosessen som
didaktisk forskningsområde Målsetning om å
utvikle et felles nordisk prosjekt og organisasjonsform |
Christian Norberg-Schulz,
Arkitekthøgskolen i Oslo: De tre forståelseformer: Teori, praksis, poesi Randi Helene Koch og Arne Jon
Jutrem: Fire hovedfagsoppgaver fra Statens lærerskole i forming Oslo. Kommentar til en utstilling Åsmund Lønning Strømnes,
Universitetet i Oslo: Forming og forskning Bjørg Midtgård:
Forskningskvalifisering i hovedfagsstudiet Ingvar Sundvor, Telemark
Lærerhøgskole Formingslærerskolen: Forskningskvalifisering i hovedfagsstudiet
i forming Pirkko Anttila, Helsingfors
Universitet: Sløjd som vetenskap Åse Tønnesson: Gule
plantefarger Cathrine Hansen, Statens
lærerskole i forming Oslo.: Stillhet
og lys. Rapport fra en billedutvikling Ingeborg Gimbel: Cand. Pæd.
Studier i forming, håndarbejde og sløjd ved Danmark Lærerhøjskole Minna Kragelund: Plan for
cand.pæd. – studiet ved Danmarks Lærerhøjskole Ella Melbye & Else Marie
Halvorsen, Telemark Lærerhøgskole Formingslærerskolen: Utstilling av
hovedfagsoppgaver i forming ved Telemark Lærerhøgskole Formingslærerskolen.
Orienteringer Marit Bjorland, Telemark
Lærerhøgskole Formingslærerskolen: Prosjekt INNTRYKK OG UTTRYKK. Et
Fou-arbeid knyttet til formidling av kunst og formkultur i grunnskolen Linnèa Lindfors, Åbo Akasemi:
Slöjdprosessen som didaktisk forskningsfält Astrid Karlsson:
"Forskning" som forskningsanknytning vid Institutionen för huslig
utbildning i Göteborg Kristina Malmberg: Knypplingens
sociala och kulturella historia. Inledningsskede till ett avhandlingsarbete Plenum/grupper:
Forskningsområder/oppgaver og metoder. Felles nordiske prosjekt og
samarbeidsoppgaver. Gruppe- og fellesdrøftinger Plenum/grupper: Framtidig
organisasjonsform for nordisk samarbeid |
|||
Konferense nr. 3 Kerteminde, Danmark, 1989 Kilde: Lindfors, 1999, s. 22 |
Tema: Forskning
inden for lærerutdannelsen i praktisk-æstetiske fag |
Mangler oversikt over
forelesningstema |
|||
Konferanse nr. 4 Gøteborg, 1991 Universitetet i Gøteborg Hjärna händer. Jubileumskonferanse i forbindelse med 100 års textilslöjd. Parallell NordFo-konferanse hvor stadgarna ble fastsatt og Jan Sjögren, Linköping ble valgt til NordFo sin første president Kilde/publikasjon: Lindfors, 1999, s. 22 Mangler oversikt over forelesningstema |
Tema: Forskning i slöjd |
|
|||
Konferanse nr. 5 Rauma. 1992 Åbo Universitet Kilde: Lindfors, 1999, s. 22 |
Tema: Slöjd i kontext |
Mangler oversikt over
forelesningstema |
|||
Konferanse nr. 6 Universitetet i Linköping, 1993 Ansvar: Sven G. Hartman, Harry Arvidsson
og Jan Sjögren Kilde: Program: Reflekterat Skapande. Nordisk
forskar-symposium i Linköping 27-29. oktober 1993 |
Reflekterat
Skapande Agenda: Metoder
for å forske i det skapende – håndens arbeid |
Pirko Antilla, Helsingfors
Universitet: Hur forskar man kring kreative aktiviteter. Några erfarenheheter av slöjdvetenskaplig metodologi. Else-Marie Halvorsen, Høgskolen i Telemark: FOU-arbeid i forming. Problemer og utfordringer Mikael Alexandersson, Göteborg
Universitet: Metoder för studier av reflekterat skapande Bodil Svaboe, Høgskolen i Oslo: Data – stofftrykk. Kvalitetevurdering av mønster og flater for stofftrykk ved hjelp av datagrafikk Edith B. Skjeggestad, Høgskolen i Oslo: Fra flate til form. Utttykksbærende klier utfra enkel klesformgivning med utgangspunkt i geometriske formene Staffan Larsson: Kvalitetskriterier i kvalitativ forskning Mogens Nielsen: Håndens arbejde. Den tredje vej til viden? Linnea Lindfors, Åbo Akademi: Inriktningar och strategier i slöjdlärandet Juhanni Peltonen, Åbo
Universitet: Alternativa teorier för slöjdfostran |
|||
Konferanse nr. 7 Aalborg, 1994. Aalborg Seminarium Ansvarlig: Bent Christiansen Kilde/Publikasjon: Christiansen, B (Ed.). På sporet af
"Den tyste kundskab". En udfordring for de praktiske fag i skolen.
Aalborg seminarium, 26-28. okober, 1994 |
På sporet
af ´Den tyste kundskap´‒ en udfordring for de praktiske fag Agenda: Hvordan
si noe om de praktiske fag i en vitenskapelig kontekst Kunnskap
- Danning |
Jan Sjögren, Linköping
Universitet: Att tala om det tysta … Mogens Nielsen: Den tyste
kundskab i idéhistorien. Else-Marie
Halvorsen, Høgskolen i Telemark: Den tause kunnskab i et formings-didaktisk perspektiv. Linnea Lindfors, Åbo Akademi:
Livskvalitet og Livskontroll |
|||
Konferanse nr. 8 Helsingfors, 1996 Helsingfors Universitet Ansvarlige: Pirita Seitamaa-Hakkarainen & Minna
Uotila Kilde/ publikasjon: P. Seitamaa-Hakkarainen & M. Uotila
(red.) Produkt, Fenomen, upplevelse. Forskning i slöjdpedagogikk och
slöjdvetenskap B: 3/1997. Helsinkiå, University of Helsinki |
Produkt, fenomen, upplevelse Agenda: Metode for å si noe om sløyd som
kulturelt fenomen |
Elliot W.
Eisner, Stanford University: (1) A Qualitative Approach to Research on
Artistic Phenomena, (2) Research on Arts and Crafts as Cultural Phenomena Sven Hartman, Linköping universitet:
Konservativt hantverk och progressiv pedagogikk Juhanni Peltonen, Åbo Universitet:
Multiteoretisk metodologi i slöjdforsking Ulla Suojanen, Åbo Akademi: Slöjd som
del av hållbar utveckling Pirita
Seitamaa-Hakkarainen, Helsingfors
universitet: Revealing Design Thinking Through Protocol Data Göran Ekman: Vägen till och genom ett
konstnärligt utvecklingarbete Ritva
Koskennurmi-Sivonen: To speak of the unspoken: Tacit Knowledge and
Participation in Its Interpretation |
|||
Konferanse nr. 9 Høgskolen i Telemark Notodden 1977 Ansvarlige: Ella Melbye, Kari Carlsen og Jostein
Sandven Kilde: Program: Skolefaget kunst og håndverk.
Fra visjon til prosjekt – fra kunnskap til opplæring |
Skolefaget kunst og håndverk
(slöjd). Fra vision til prosjekt ‒ fra kunnskap til opplæring 45 min.
forelesninger. Ingen paper. 6 dagers
konferanse. De to siste dagene ble definert som
etterutdanningskurs Agenda: Tema fra
forskning i sløyd til innhold, læreplaner og barn som læreren møter i skolen
i 1997 Kultur Barns
livsverden Estetikk Kunnskap Læring
gjennom kropp og det gjørende Søken
etter felles nordiske forskningsprosjekter Presidievalg.
Ny president Linea Lindfors |
Linnea Lindfors, Åbo Akademi: Slöjdpedagogik
som forskningsområde et metodologisk perspektiv Jostein Sandven, Høgskolen i Telemark:
Forming i natur –uteskole Marlene Johansson, Universitetet i
Gøteborg/ doktorand: Sociokulturell reproduktion och nyskapande i
slöjdundervisning Mia Porko & Christina
Nygren-Landgärd, doktorand, Åbo Akademi: Slöjdpedagogisk medvetenhet som mål
I lärarutbildningen Steinar Kjosavik, doktorand, Høgskolen i
Telemark: Formingsfagets idegrunnlag Kajsa Borg, doktorand, Universitetet i
Linköping: Slöjd i läroplanteoretisk perspektiv Torbjørn Kvassbø, Gøteborg Universitet:
Keramikk som erfaring og opplevelse Mikkel Holmbäck, doktorand: Sløjd i
lærerutdannelsen – et kundskapsteoretisk perspektiv Pasi
Kankare, doktorand: Tecknological Literacy: A View of Finnish Sloyd Practice Juhanni Peltonen, Åbo Universitet:
Slöjdkultur och slöjdpedagogikk – en vitenskapskapsteoretisk betraktelse Ella Melbye, Høgskolen i Telemark:
Hovedfagsoppgaver i forming Hansjörg Hohr, NTNU: Form og opplevelse.
Erkjennelsesmåter i estetisk aktivitet Else-Marie Halvorsen, Høgskolen i
Telemark: Kulturarvens ulike ansikt Kari Carlsen, Høgskolen i Telemark:
Læreplan for grunnskolen 1997. Kunst og håndverk- Kunnskaps-, lærings og
undervisningssyn belyst gjennom skoleprosjekt Randi-Helene Koch, Høgskolen i Oslo:
Hvilke muligheter finnes for felles nordiske forskningsprosjekt innenfor
fagfeltet kunst og håndverk/ sløyd? Jan Sjögren, Universitetet i Linköping:
Teknik – gjenomskinnlig eller svart låda? Att bruka, se och förstå – en fråga
om kunnskap Søren Nagbøl: Kropp – materiale – form Jan Michl, Arkitekthøgskolen i Oslo:
Doktorgradstudier innen det estetiske felt i Norge De to siste dagene ble definert som
etterutdanningskurs med følgende foredragsholdere + drøftingsmøter og
gruppemøter Otto Christensen, Høgskolen i Telemark:
Smak og behag kan selvsagt diskuteres. Estetisk vurdering i et filosofisk
perspektiv Paula Fure, Høgskolen i Telemark:
Estetisk erfaring og kunstopplevelse Ingunn Bratteli Moen, Høgskolen i
Telemark: Kunst og håndverk Marit Bjorland, Høgskolen i Telemark: Stillhetens språk. Behov – intensjon – virkemidler Arne Marius Samulesen, Høgskolen i
Telemark: Formidling av kunst Per Egil Mjaavatn, NTNU: Hvilke barn er
det den nye læreplanen retter seg mot? Hvilke barn er det lærerutdannere i
kunst og håndverk forbereder studentene på å møte? |
|||
Konferanse nr. 10 Esbjerg, 1998 Seminariet i Esbjerg Ansvarlig: Gert Broge Publikasjon/ Kilde: Porko, M. (Ed..) (1999). Sløjd i informationssamfundet – konflikt eller
konsensus. Techne Serien B – Forskning
i Slöjdpedagogik och Slöjdvetenskap. B: 6/1999. |
Sløjd i informationssamfundet ‒
konflikt eller konsensus Agenda: Forskningsspørsmål Entreprenørskap Design/ prosess-produkt Den estetiske dimensjon |
Linnea Lindfors: NordFo i tiden –
aktuella forsknings- och utveclingsaktiviteter Seija
Kojonkoski-Rännäli: Craft in an information society – To be or not to be. Ulla Suojanen: Slöjdens möjligheter att
stöda fostran till företagsamhet Bolette Kremmer-Hansen: Den
praktisk-musiske dimensjon og håndarbejde Leena K,
Kaukinen: Crafts Science Featuring the
essence of Textiles Clothing and Crafts Design studies Leena K,
Kaukinen: Dimensions of research reflected by master-thesis in Textiles
Clothing and Crafts Design in Finnish universities between the years
1984-1995 |
|||
Konferanse nr. 11 Rauma, april 1999 Publikasjon/Kilde: Kukkonen, J. (Ed.) (1999). Design and technology. Techne B. 6/1999 |
Tema: Design and Technology |
Juhani
Peltonen. New basic education act, strategies for developing teachership and
Finish school sloyd in 1999 Howard G.
Denton. Teaching a total design perspective: An example of the use of
simulation in design and technology education in the United Kingdom Diane E.
Gyi. Ergonomics research methods and design Leena
Kaukinen. The structure of skills in textiles, clohting and crafts design
processes Marketta
Luutonen. Rustic product as a conveyor of meaning Ari
Alamäki. The world-renowened educational sloyd at the turn of the 19th
to 20th century Jarkko
Alajääski, Ari Alamäki,Juha Karppinen & Jyrki Suomala. The integration of
science, technology and mathematics in the educational research in the next
millennium Jarkko
Alajääski & Jyrki Suomala. Theoretical frameworks for estimating the
impact of computer teaching Jarkko
Alajääski & Mervi Palviainen. Modern IT – based learning environment in
primary school the case of TTSR |
|||
Konferanse nr. 12 Vasa, 1999 Åbo Akademi Ansvarlige: Christina Nygren Landsgärd Ulla Suojanen Kilde/ publikasjon: U. Suojanen &
M. Porko-Hudd
(Eds.). World-Wide Sloyd. Techne, Forskning i slöjdpedagogikk och
slöjdvetenskap B: 8/2000. Umeå, Umeå Universitet |
Word-wide
Sloyd ‒ an ideologi for future society 6 foredrag og 16 paper. Tendens til
flere FOU- paper fra lærerutdannere. Agenda: Sløydens betydning for samfunnet Nedsatt en utredningsgruppe om et
felles forskningsprogram kalt: Word-Wide Sloyd. Eller som prosjektet senere ble
kalt: Den nordiske sløjd i et europeisk perspektiv. Et fælles nordisk
forskningsprosjekt til belysning af sammenhængen mellem «nordisk
kulturudvikling og den nordiske skoles indhold af praktisk-estetisk fag» Bent Christiansen, Christina Nygren-Landsgärds,
Kajsa Borg og Jostein Sandven. Prosjektansvarlig: Linea Lindfors. |
Linnea Lindfors, Åbo Akademi: Nordisk
slöjdforskning Linnea Lindfors, Åbo Akademi: NordFo
inför det nya millenniet Ulla Suojanen, Åbo Akademi: Slöjd och
samhällsförändring Agnes Nobel: Handen, lärandet och den
mänskliga faktorn Göran Ekman, Åbo Akademi: Konstnärligt
utvecklingsarbete med arbetsnamnet: Slöjdting i rörelse Lazaro
Moreno Herrera, Åbo Akademi: International perspective on research in sloyd
education. Issue for reflection |
|||
Konferanse nr. 13 Umeå, 2000 Umeå Universitet Ansvalige: Britt-Marie Lindström & Ingegärd Eklöf Kilde/ publikasjon: B.-M. Lindström
& I. Eklöf (Eds.) Slöjd ‒ Kreativitet. Techne,
Forskning i slöjdpedagogikk och slöjdvetenskap B: 9/2001. Umeå, Umeå
Universitet |
Agenda: Slöjd ‒ Kreativitet Krativitet i samfunnet Kreativitet i skole-sløyden Forskning og kreativitet 8 forelesninger og 11 paper Presidievalg.
Ny president: Jostein Sandven |
Liisa Ängquist: Kreativitet, visioner
och verklighet Anders Marner, Umeå Universitet:
Vetenskap och beprövad erfarenhet – kollisjon eller möte Ulf Klaren, Konstfack: Den estetiska
ytan – Om formell gestalt, analog abstraktion och logiskt expressiv symbolik Gunvor Guttorm, Samisk Høgskole: Det
muntlige som en del av en handling i duodji Christina Nygren-Landsgärds, Åbo
Akademi: Slöjdundervisning och kreativitet Juhani Peltonen, Åbo Universitet:
Premissen av sanningstänkande inom de fördjupade studierna i slöjdpedagogik |
|||
Konferanse nr. 14 Reykjavik, 2001 Universitet i Island/ Kennerahaskola Islands og Listahaskola
Islands Ansvarlige: Gísli Þorsteinsson, Gudrun Helgadottir,
Bolette Kremmer Hansen og Jostein Sandven Kilde/ publikasjon: J. Sandven (Ed.). Sløyden – idealet om
et bra liv? Techne Forskning i slöjdpedagogikk och slöjdvetenskap B: 11/2002.
Notodden, Høgskolen i Telemark |
Sløyden ‒ idealet om et bra liv? En av key note speakerne er hentet
utenfor NordFo’s rekker Agenda: Det narrative, innovasjon og design,
forskning i faget, kropp og læring, metacognisjon, danning Ønske: Felles forskningsprogram på
tvers av de nordiske grensene ut fra Word-Wide Sloyd programmet. Oppdeling i
grupper som kunne tenke seg å samarbeide videre med prosjekter Intensjon: Steg 1: Forskningskurs, start 2003
Vasa/Umeå 2. Felles forskningsprosjekt.
Underlag Konferansens innlegg og 26 artikler utgitt i Techne serien B:10/2001 |
Eila
Lindfors, Åbo Universitet; Gisli Thorsteinsson, Iceland University of
Education: Sloyd, Innovation and the Future Else-Marie
Halvorsen, Høgskolen i Telemark: Sløjd i et kulturbegrepslig perspektiv Juhani Peltonen,
Åbo Universitet: Sloyd research and Scientific Writing Gudrun Helgadottir, Iceland University
in the Arts Listahaskoli: Fagets mening
i lærerens liv Gunvor Guttorm, Samisk høgskole: Urfolks
visuelle erfaring Marianne Horsdal, Syd-Dansk Universitet:
Livsfortællinger og læring Kajsa Borg, Linköping Universitet:
Slöjdämnet, indtryck – uttryck – avtryck Jan Sjögren, Linköping Universitet:
Kunnskapens pluralism – att benevna det osynliga Kalle
Virta, Åbo Universitet: Improving metacognition in sloyd education
–Theoretical and methodological Marte Gulliksen, Høgskolen i Telemark: Constructing a "Formbild" Sissel Bro, Høgskolen i Telemark; Bolette Kramer Hansen, Frederiksberg Seminarium;
Jostein Sandven, Høgskolen i Telemark: Kropp og
læring |
|||
Konferanse nr. 15 København 2001 Frederiksberg Seminarium, Zahles
Seminarium og Slöjdlærerskolen i København Ansvarlige: Bolette Kremmer Hansen, Stig
Pedersen, Bent Illum, Minna Kragelund og Jostein Sandven Kilde/ publikasjon: J. Sandven (Ed.). Fagkultur og
kernefaglighed. Techne, Forskning i slöjdpedagogikk och slöjdvetenskap B:
12/2003. Notodden, Høgskolen i Telemark |
Fagkultur og kernefaglighed Agenda: Kunst og Kulturformidlingsprosesser Kjernefaglighet Fagdidaktikk Entreprenørskap Forskning i fagfeltet |
Ella Melbye: Det å forme sett som kunst
og kulturformidlings- prosesser Bent Illum: Processens dialog Henrik Petersen: Fag – faglighed
–kernefaglighed Jan Sjögren: Skapandeprocessen – ett
begrepp att diskutera Else Marie Halvorsen: Den dobbelte
didaktikk og sløjdopplæringen Christina Nygren-Landsgärds:
Företagsfostran och slöjdopplæringen Lars Lindström, Kajsa Borg, Marlene
Johansson och Viveca Lindberg: Kommunikasjon och lärande i slöjdpraktiker Marte Gulliksen: Finnes det teoretiske
drøftingstradisjoner innen mitt fagfelt? Søren Nagbøl, Danmarks Pædagogiske
Universitet: Arkitektur og opplevelser |
|||
Konferanse nr. 16 Kautokeino, 2003 Samisk Høgskole Ansvarlige: Gunvor Guttorm og Jostein
Sandven Kilde/ publikasjon: G. Guttorm og J. Sandven (Eds.).
Sløyden, minoritetene, det flerkulturelle og et internasjonalt perspektiv.
Techne Forskning i slöjdpedagogikk och slöjdvetenskap B: 13/2004. Notodden,
Høgskolen i Telemark |
Sløyden, minoritetene, det
flerkulturelle og et internasjonalt perspektiv Agenda: Hvordan kan kulturell mangfold
stimulere til læring og Hvordan tolke og vurdere gjenstander og
sløjdprosesser i en postkolonial tid Sløydteknologi |
Gunvor Guttorm: Kunstner – verk og
betrakter – kunsthistoriske grunnlagsproblemer og duodji i en postkolonial
teoridanning Else Marie Halvorsen: Kulturforståelse,
kulturprosesser og identitet Bent Illum: Håndværk som almen aktivitet
for menneskelig eksistens Nils Oskal: Nahppi og det sosiale
rommet. Om samisk brukskunst og estetisk autonomi Jostein Sandven: Vandring på samiske
ferdselsårer som tema på Finmarksvidda Lotte Jackobsen: Kulturel mangfoldighed
og mulighed herfor Juhani Peltonen:
Reflections on technology and Sloyd technology Kalle Virta:
Metacognition , learning approaches and self-regulated learning |
|||
Konferanse nr. 17 Åbo/ Rauma, 2004 Abo Universitet (Turku) Ansvarlige: Juhani Peltonen, Kalle
Virta, Sampsa Kullas & Marja-Leena Pelkonen, Anja Kojola, Jaana Lepistö,
Mika Metsärinne, Susanna Levaniemi, Tuula Malmelin Kilde/
publikasjon: The
relationship of Nordic handicraft studies to product and technology. Research in Sloyd Education and Crafts Sciece
B:14/2005. Rauma. University of Turku |
Craft and Technology.. Agenda: Den nordiske sløydens forhold til
design og teknologi/ 40 nordiske deltakere Læring gjennom det gjørende og
designprosesser i skolefaget sløyd med vekt på teknologi. Ingen parallelle seksjoner |
Juhani
Peltonen: The Sloyd Subject and the New National Curriculum in Finland Leena
Kaukinen: Foccusing on the research of design elements Mika
Metsärinne: Gestalt phase in sloyd vision teaching and learning Kalle
Virta: Sloyd teacher self-directed learning and metacognitive regulation and
web- based support Miia
Collanus: A Comparison of Web Lectures Pirita
Seitamaa-Hakkarainen, Kaiju Kangas & Kai Hakkarainen, Helsinki University: The
Artifact Project: Knowledge building in a networked learning environment Marlene Johansson: Konstruktion och
kommunikation I slöjdverksamhet Marte Gulliksen: Stolthet og fordom –
noen betraktninger om begrepskamper i Kunst og håndverk Jostein Sandven, Sverre Stokke og Trond
Fredriksen: Teaching Sloyd in natural settings Anders Marner: Ett designperspektiv på
slöjden och ett kulturperspektiv på skolan Marie Dbora Koch: Sange om teknologi Siri Homlong: Det tetila språket – en
smakfråga Hanna
Guttorm & Piia Jokela: Design and/or technology Sara Hangøy: Ting, kropp og rum Eila Lindfors: En teknologisk produkt i
pedagogisk slöjd Barbro Sjöberg: Skissboken – en
genrebeskrivning Seja Kojonkoski – Rännäli:
Utgangspunkter i sloydens filosofi |
|||
Konferanse nr. 18 Umeå, 2006 Umeå Universitet/Åbo Akademi Ansvarlige: Kajsa Borg, Charlotte Grägg, Juha Hartvik, Mia
Porko Hudd, Esko Mäkelä, Karl-Gunnar Rehn, Magnus Wink, Eva Skåreus Kilde/Publikasjon: Tradition in
Transition, International Research Conference
on Sloyd, Arts and Craft/Design. The first International Reseach
Conference on sloyd, Arts and Crafts/Design 15-18 May. Åbo Akademi University & Umeå
University. ISBN
91-7264-103-7 |
Tradition in
Transition, International Research Conference
on Sloyd, Arts and Craft/Design 110 deltakere fra 18 land. 46 paper Agenda: Læring Muligheten for å møte konflikter når
nye ideer utfordrer det tradisjonelle innen fagfeltet. Første internasjonale
konferanse i NordFo regi |
Mikael
Alexandersson (Gøteborg Universitet): Learning through Interactions with
Artefacts Patrik Scheinin
(Helsingfors Universitet): Problem solving and PISA-results Lois Hetland.
(Massachusetts College of Art, Havard Graduate School of Education): Develop
Artistic Mind: The Studio Thinking Framework Pasi Välimaa
(Tekstil kunstner og designer): Searching for beauty and pleasure Kari Uusikylä
(Helsingfors Universitet): Creative Person and Creative Environment |
|||
Konferanse nr. 19 Helsingfors, 2008 Universitet i Helsingfors Ansvarlige: Leena K. Kaukinen, Ana
Nuutinen og Pirita Seitamaa-Hakkarainen L. K.
Kaukinen (Ed.) Proceedings of the crafticulation & education conference. Techne Forskning
i slöjdpedagogikk och slöjdvetenskap A: 14/2009. Helsinki. University of
Helsinki |
Crafticulation & Education Agenda: Fokus på prosess og produkt I et
vitenskapelig perspektiv både ut fra å designe og undervise i faget 7 key note 33 papers Alle key note speakerne er kvinner |
Sandra
Alfoldy: Rebel Craft: Weaving Craft into the Academy Pirko
Anttilla, Helsingfors
universitet: Expanded Concept of Knowledge in Reseach of Art and Craft
Works Ellen
Dissanayake: Then and now. How our Species Past has Prerared Humans to Make
and Respond to the Arts Kajsa
Borg, Umeå Universitet: Communication and learning in Soyd Practises - a Research Project Marte S.
Gulliksen, Høgskolen i Telemark: Teaching Form Quality in Craft Pirita
Seitamaa-Hakkarainen, Helsingfors
universitet: Craft Design Processes in Virtual Design Studio |
|||
Konferanse nr. 20 Notodden, 2012 Høgskolen I Telemark Ansvarlige: Vitenskapelig komite: Marte Gulliksen, Marlene Johansson, Mia
Porko-Hudd, Bente Ytterstad, Eva Lutnes Organiseringskomite: Kirstine Riis, Liv Merete Nielsen,
Jostein Sandven, Carl-Magnus Nystad, Tonje Brokke Kilde:
Book of abstracts. Marte . S. Gulliksen and Kirstine Riis (Eds.) Making an
international conference on materiality and knowledge Publikasjon: De tre temanumrene I tre vitenskapelige tidsskrift publisert I
etterkant: https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/issue/view/67 https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/700 https://materialthinking.org/volumes/volume-09 Niedderer, K. (2013). Explorative
Materiality and Knowledge. The Role of Creative Exploration and Artefacts in
Design Research. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design
og designdidaktikk, 6(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.651 Nilsson, F. (2013). Knowledge in the Making. On Production and Communication of Knowledge in the Material Practices of Architecture. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 6(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.569 Groth, C., Mäkelä, M., &
Seitamaa-Hakkarainen, P. (2013). Making
sense. What can we learn from experts of tactile knowledge? In FormAkademisk - forskningstidsskrift
for design og designdidaktikk, 6(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.656 |
Making – an
international conference on Materiality and Knowledge Agenda: Making Materiality Knowledge Paper with
peer-response:59 Paper
without peer-response:51 Seminar for
MA students: 75 Participants/ Deltakere: 179 Utstillinger: 11 Publisering I tre ulike
tidsskrifter: Techne FORMakademisk Studies in
Material Thinking |
Forelesningene ble alle skrevet om til publiserte
vitenskapelige artikler: Kristina Niedderer: https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/651 (konferansedag tema= Knowledge: The explorative
materiality and knowledge) Frederik Nilsson: https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/569 (konferansedag tema= Materiality: The experienced
materiality and the knowledge) Pirita Seitamaa-Hakkarainen, Helsingfors Universitet https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/656 og https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/702 (konferansedag tema= Making: The making
materiality and the knowledge.) De tre temanumrene I tre vitenskapelige tidsskrift publisert I
etterkant: https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/issue/view/67 https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/700 https://materialthinking.org/volumes/volume-09 |
|||
Konferanse nr. 21 Rauma, 2016, Universitet i Abo Ansvarlig: Eila Lindfors Publikasjon: FormAkademisk: Gulliksen, M., S., Homlong, S., Letnes, M-A.,
Lepistö, J. & A. Randers-Pehrson (2018). Make it NOW! – Learning,
Exploring and Understanding. Proceedings of a NordFo Symposium in Rauma,
University of Turku. In FormAkademisk. Vol 11 Nr 2 (2018):
Make it NOW! – Learning, Exploring and Understanding. Special issue. |
Make it NOW! – Lärande, utforskande och förståelse. ‒ Internationell
slöjdforskningskonferens
|
Harri Ketamo, Åbo
Universitet: Gamifying craft, design and technology learning Minna Huotilainens,
Uppsala Universitet: Why our brains love crafts Dr. Kimberly
Sheridan, George Mason University, VA, USA: Learning in
the Making Jaana Lepistö, Åbo
Universitet: Make the Future! Eila Lindfors, Åbo
Universitet: Innovation learning – a Path to the Future |
|||
Konferanse nr. 22 Gøteborg, 2019 Universitetet i Gøteborg Ansvarlig: Marléne Johansson Kilde: https://journals.openedition.org/educationdidactique/2204?lang=en Vol 27 Nr 2
(2020): Make&Learn - NordFo konferens 2019
|
Make&Learn Agenda: Fire tema: (1) Hållbar utveckling
& Välbefinnande (2)
Skola & Samhälle (3) Kultur & Framtid (4)
Manuella & Digitala redskap 6
parallelle sesjoner 73
paper ung. 150 pers Presidievalg. Ny president: Brynjar
Olafsson |
Ingrid
Carlgren, professor em. Stockholms
universitet: From
doing to knowing. Ways of doing as ways of knowing Pete Moorhouse: The Value of Woodwork in Early Childhood Education – The Big Bang Research Project) Jonatan
Malm, slöjdare, hemslöjdskonsulent:
Slöjdterapi – slöjdsamtal mellan
människa och natur |
|||
Sted, årstall og medarrangør |
Konferansenes tema, agenda, organisering |
Key note
speaker & Key note |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar