SMIDIG - Slöjdens
materialitet i digitala gränsland
Nätverkets målsättning
är att utveckla och skapa förutsättningar till samverkan kring making
och digitalt styrd bearbetning i slöjd inom lärarutbildning,
skola och det omgivande samhället. Detta sker genom
nordiskt erfarenhetsutbyte, kompetensutveckling och gemensamma
utvecklings- och forskningsprojekt inom området.
Kontaktpersoner:
Stina
Westerlund, Umeå universitet
Sara
Rylander, Umeå universitet
Mia Porko-Hudd, Åbo
Akademi
Juha Hartvik, Åbo
Akademi
Gitte Skjønneberg
Oslomet
Ingrid Holmboe Høibo,
USN
Bo Ditlev
Pedersen, Professionshøjskolen Absalon
Utöver detta ingår ett flertal personer (2-3
personer) från samtliga samarbetsparter som deltar i nätverkssammankomster.
SELAS, Sloyd Education, Learning And Sustainability
– ett NordFo nätverk
Sloyd Education (slöjdutbildning) är ett ämnesområde som är representerat i de nordiska länderna. Forsknings- och utvecklingssamarbetet SELAS, Sloyd Education Learning and Sustainability, är ett nätverk under NordFo med syfte att undersöka och beskriva hur hållbar utveckling i relation till Sloyd Education förmedlas inom skola, utbildningar och bland utövare utanför institutionella ramar i de nordiska länderna.
Genom att samla in kvalitativa intervjuer av fokusgrupper och enskilda personer vill forskare, som är kopplade till SELAS, kartlägga och utveckla en gemensam förståelse för hållbarhetsfrågor i relation till nordisk Sloyd Education.
Hållbar utveckling är ett relativt nytt begrepp i utbildningarnas styrdokument. Projektet SELAS är knutet till FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, med tanke på bland annat hållbar utveckling och hållbara livsstilar, mänskliga rättigheter, jämställdhet, globalt medborgarskap samt värdesättande av kulturell mångfald och kulturens bidrag till hållbar utveckling. Det första steget i forskningsprojektet är dels att dokumentera och undersöka styrdokument inom olika utbildningsprogram dels att intervjua lärarutbildare, studerande och andra utövare inom varje deltagande nordiskt land. Fokus i intervjuerna är lagd på hur hållbar utveckling förstås i relation till slöjd inom olika utbildningsnivåer. Slöjdvetenskap och sociokulturellt perspektiv är grunden för forskningen inom projektet. Forskarna i de olika nordiska länderna dokumenterar och analyserar på vilket sätt element av hållbar utveckling kan relateras till slöjdundervisning. Forskarna undersöker om det finns ett liknande tankesätt för kunskaps- och vetenskapsmål, vilket i så fall kunde användas som grund för ett gemensamt tänkande kring slöjd och hållbar utveckling.
Forskarna förväntar sig att forsknings- och utvecklingsarbetet inom SELAS bidrar till att hållbar utveckling får ett värde inom Sloyd Education genom att individer skulle kunna ta större ansvar i frågor som berör etiska, sociala, miljömässiga, kulturella och ekonomiska frågor i samhället.
Forskningsprojektet strävar till att skapa en gemensam nordisk grund genom att synliggöra och förmedla människors färdigheter och kunskaper inom slöjd i ett globalt perspektiv.
Nyckelord: Bæredygtighed, Hållbar utveckling, sustainability, sloyd education, UN 17 Global Goals
Eva Ahlskog-Björkman, PhD, assistent professor, Åbo Akademi University, Finland
Marie Koch, PhD, research strategist, Copenhagen Institute of Interaction Design, CIID, Denmark
Genom att samla in kvalitativa intervjuer av fokusgrupper och enskilda personer vill forskare, som är kopplade till SELAS, kartlägga och utveckla en gemensam förståelse för hållbarhetsfrågor i relation till nordisk Sloyd Education.
Hållbar utveckling är ett relativt nytt begrepp i utbildningarnas styrdokument. Projektet SELAS är knutet till FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, med tanke på bland annat hållbar utveckling och hållbara livsstilar, mänskliga rättigheter, jämställdhet, globalt medborgarskap samt värdesättande av kulturell mångfald och kulturens bidrag till hållbar utveckling. Det första steget i forskningsprojektet är dels att dokumentera och undersöka styrdokument inom olika utbildningsprogram dels att intervjua lärarutbildare, studerande och andra utövare inom varje deltagande nordiskt land. Fokus i intervjuerna är lagd på hur hållbar utveckling förstås i relation till slöjd inom olika utbildningsnivåer. Slöjdvetenskap och sociokulturellt perspektiv är grunden för forskningen inom projektet. Forskarna i de olika nordiska länderna dokumenterar och analyserar på vilket sätt element av hållbar utveckling kan relateras till slöjdundervisning. Forskarna undersöker om det finns ett liknande tankesätt för kunskaps- och vetenskapsmål, vilket i så fall kunde användas som grund för ett gemensamt tänkande kring slöjd och hållbar utveckling.
Forskarna förväntar sig att forsknings- och utvecklingsarbetet inom SELAS bidrar till att hållbar utveckling får ett värde inom Sloyd Education genom att individer skulle kunna ta större ansvar i frågor som berör etiska, sociala, miljömässiga, kulturella och ekonomiska frågor i samhället.
Forskningsprojektet strävar till att skapa en gemensam nordisk grund genom att synliggöra och förmedla människors färdigheter och kunskaper inom slöjd i ett globalt perspektiv.
Nyckelord: Bæredygtighed, Hållbar utveckling, sustainability, sloyd education, UN 17 Global Goals
Eva Ahlskog-Björkman, PhD, assistent professor, Åbo Akademi University, Finland
Marie Koch, PhD, research strategist, Copenhagen Institute of Interaction Design, CIID, Denmark
SELAS, Sloyd Education, Learning And Sustainability
– a NordFo network
SELAS, Sloyd Education Learning and Sustainability, is
a NordFo network, with the purpose investigating and mapping how sustainable
development in Sloyd Education is communicated within schools, educations and
among practitioners outside institutional frameworks in the Nordic countries.
Sustainability is an important global issue that both
preserves and develops human intercultural understanding. Sustainability
can be understood as a traditional background for the professional fields of
art and craft even though sustainability is a relatively new term in education
curriculum. Today, education within the subjects of art and craft in the Nordic
region is on a high professional level. The research project within SELAS hopes
to create a dialogue between the UN’s 17 global goals for sustainable
development (SDG) and the fields of art and craft education with the aim of
taking part in shaping a future where art, craft, design, materials, processes
and production become valuable knowledge producers in today’s society. The
ambition is that a focus on art, craft and sustainable develop will rejuvenate
the subjects’ traditions, and similarly the sustainable dimension will connect
these fields together in the Nordic regions, along with the Arctic. Through
development and research within the fields of art and craft and sustainable
development, we wish to promote the position of art and craft in a larger
educational context.
There is a need to emphasize the relation between the subjects of art and
craft with sustainable development through research - a research field that is
lacking and hence cutting edge. The same applies to research on art and craft
and sustainability within various educational levels from kindergarten to
higher education and entrepreneurship. Researchers within the fields of art and
craft have an important task to strengthen sustainability in the Nordic regions;
a task which we hope can be realized through research and development.
Eva Ahlskog-Björkman, PhD, assistent
professor, Åbo Akademi University, Finland
Marie Koch,
PhD, research strategist, Copenhagen, Denmark.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar